Månen

Photo by Artlover/LH
Click to enlarge

Att fotografera månen kan vara svårt, särskilt om man vill ha omgivningen med samtidigt. Men grundregeln är att använda spotmätning inställt på kameran samt använda sig av kortast möjliga slutartid, eftersom månen och jorden rör på sig. Då mäts ljuset enbart på månen och allt annat blir svart. Om man vill ha omgivningen med är det bäst att fotografera vid skymning, innan det blir helt kolsvart ute. Ett annat tips är att använda sig av tele (300 mm. och uppåt) och fotografera när månen går mot halv, då kan man skönja kratrarna på månens yta på skuggsidan som är mycket trevligt.

Posted for:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Lottisen sa…
Jättefin bild pà mànen! Jag gjorde misstaget att fota med làng slutartid när jag först skulle ta mànbilder och det märkte jag att det var helt fel :)
Freja sa…
Tack för tips, jag kämpar med att lära mig min kamera och behöver alla råd jag kan få1 Din bild är kanon, så jag förstår att du vet vad du talar om!
Fina tips, månen tillhör de svårare objekten att få till om man inte har en avancerad kamera och kunskap. Fantastisk måne du har fångat
Anonym sa…
Otroligt fint foto. Jag väntade inte tills det blev kolsvart utan tog bilden lite tidigare.
Ska översätta dina tips till tyska och skicka det till min son som precis kämpar med månbilder!
Mias Mix sa…
Tack för tipsen! Fin bild!
anemonen sa…
Alla tips mottages med tacksamhet. Du har lyckats finfint med din måne.

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila