Wheels

Omgångens tema är fritt och jag väljer hjul. Fälgar är en vetenskap i sig självt. De har inte bara en funktion att hålla däcket på plats samt hålla bilen på vägbanan utan också har en estetisk funktion, att se snygga ut på bilen. Jag har letat och letat efter det jag vill ha och nu har jag funnit något som passar med modifieringar på bilen.

Fälgar från Coys som sitter på Chevrolet Corvette Stingray. Photo by Artlover/LH
 Jag gillar designen på denna fälg. Men tyvärr finns det inte rätt storlek som passar till min gamla Volvo 144. Bultmönstret passar inte bland annat.


Fälgar från Kosei som sitter på prov på Volvon. Photo by Artlover/LH


Jag fann dock något en liknande design som den Amerikanska fälgen ovan. Själv tycker jag att denna fälg har en cleaner look än Coys bilden ovan. Men här med grafitgrå ekrar och polerad kant (najs:-). Även om bultmönstret passade, så tog fälgen i längst in i hjulhuset pga. dess djupa packspace och höga ET (hjuloffset), synnerhet när däcken kommer på sedan. Men det ska inte vålla några problem när jag har skaffat spacers (som sitter mellan hjulnav och fälg), så de kommer mer ut mot skärmkanten. Det innebär en större spårvidd också. Fälgarna har måtten 17x7,0 och däcken som kommer på är 215/45 R17. Det kommer se maffigt ut :-)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

 

Kommentarer

anemonen sa…
Ja man skall leta så man får som man vill ha det. Jag ser fram emot att få se den här skapelsen när den blir klar med fälgar och däck. Inte så lite pyssel vad jag kan förstå men du reder ut det var så säker.
Arja sa…
Halloj!
Supersnyggt fotat på fälgarna. Men ryser lite när jag tänker när jag drog i fälgen på mannens bil i en allt för hög trottoarkant!! Ett litet tips bara ;O)
Freja sa…
Hahaha, jag fattar knappt hälften av det du skriver, men jag tycker det är sjukt intressant! Alltid kul när någon har en speciell önskan eller idé och hittar sätt att lösa det på!
Erik Semlan sa…
Här var det verkligen bara om hjul eller kanske snarare fälgar.
Märks att du känner till en del kring ämnet hjul. :-)
Första fotot är en snygg fälg. Passar nog väldigt bra på en vacker Stingray!
Många mått som måste vara rätt för att hjulen ska rulla bra.
Troligen extra viktigt på en gammal Volvo. ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fototriss — Ljus & Mörker