Plåta analogt

Photo by Artlover/LH
Click to enlarge

Det här ska bli spännande. Jag har köpt film och batterier till min gamla Nikon F80. Jag ska börja plåta analogt igen, som en kul grej och en motsats i den massdigitala tiden. Det kommer bli en utmaning men också roligt samt att man kommer få den rätta brännvidden av de objektiv som man har. Jag behöver alltså inte räkna om brännvidden från objektiven för film (36mm) till DX-formatet (24 x 16mm) som jag har i från min digitala systemkamera. Nu är det full-frame som gäller (36 x 24 mm) dvs. i FX-format. Men fast på film och som det då hette småbildsformat. Det innebär att ett 50mm objektiv är 50 mm på min analoga kamera istället för ca 75 mm som skulle motsvara på min digitala systemkamera, där sensorn är mindre än det klassiska filmformatet. På bild har jag monterat mitt Samyang 85/1,4 på kameran. Jag får även skruva fokus manuellt pga. avsaknad för autofokus från detta objektiv. Det här ska bli kul att plåta analogt igen:-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

anemonen sa…
Det skall bli spännande att få se bilder från din analoga kompis. Det blir till att scanna bilderna innan du lägger in dem. Många på de amerikanska bloggarna visar analoga bilder. Jag tycker mig se att det ligger lite nytändning i analogt fotograferande. Ha en fin fredag.
Randi sa…
Hihi...att du orkar. Jag kan sakna min Hasselblad ibland, men jag kan inte tänka mig att gå tillbaka.
Jag önskar dig Lycka till!

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fototriss — Ljus & Mörker