Helgstacking

 Photo by Artlover/LH
Click to enlarge


Hej! Artlover här. Har ni märkt och undrat varför det blir så kort skärpedjup när när man plåtar med makroobjektiv? Det går inte ha för liten bländare heller för att få ett djupare skärpedjup, för då kan man få diffraktion som gör bilden oskarp. Det hjälper inte heller med en liten bländare för att få med allt som man önskar sig. För att att avhjälpa detta får man ta flera bilder och flytta fram skärpan vart efter där man vill ha mer skärpa framför och bakom objektet (se bilderna ovan). Denna fototeknik kallas för Photo stacking. Denna teknik går ut på att ta flera bilder för att sedan stacka dem ihop till en bild. Jag hittade ett bra program på nätet som heter Helicon Focus som är lätt att använda. En fördel till är att du kan ladda ner appen för en gratisperiod i 30 dagar och prova den innan du köper den. Ett tips är att redigera en bild i Lightroom för att sedan kopiera redigeringsinställningarna från den första bilden till de övriga bilderna. Sedan kan man skala av bildernas filstorlek för att spara lite minne i datorn samt att det går fortare att stacka.
Om jag bara använt en exponering av den översta bilden som exempel och fokuserat på nålen som skarpaste del, då hade resten blivit oskarp framför och bakom pga. det korta skärpedjupet, som kan uppstå annars. Här har jag fått med hela tonarmskalet, som fram- och bakkant av min skivspelare bilden under. I det första fallet tog jag 36 exponeringar och den undre med 16. Alltså, en grundregel är att ta så många bilder som möjligt ju närmare objektivet är mot objektet.
Dessa bilder är inte helt perfekta och är bara ett prov som jag testade på:-).




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer

Marit Johansson sa…
Tack för den lektionen, hade ingen aning om detta!
Helen sa…
Vad komiskt! Jag har alldeles för någon dag sen lärt mig detta på Moderskeppet men har inte hunnit testa. Kul att se att det fungerar.

Populära inlägg i den här bloggen

Fototriss — Djup + Tävling

Några av mina bästa bilder under 2018

Fredagsfärger/Friday Colours — Beige och Lila